Hvordan får man egentlig flere kunder? Hvordan vælger man den helt rigtige markedsføringskanal eller kanaler til sin virksomhed? Det er et af de helt store spørgsmål, som rigtig mange virksomhedsejerne ofte har stillet sig selv.
Spørgsmålet er komplekst og derfor er svaret ikke altid helt simpelt. Vi vil alligevel forsøge at komme med et helt overordnet svar, som kan bruges i de fleste virksomheder. For uanset hvilken branche eller uanset hvilken konkurrencesituation din virksomhed befinder sig i, gælder det om at tiltrække opmærksomhed. Opmærksomhed omkring de produkter eller services man tilbyder.
Hvorfor er opmærksomhed vigtigt?
Hvis ingen kender Jer kommer I ikke i spil når kunder leder efter en leverandør – så simpelt er det. Det er super vigtigt at komme i spil når andre overvejer et givent produkt eller ydelse. Selv om man måske har de absolut fedeste ydelser eller verdens bedste produkter, er der ingen der køber dem fordi ingen kender jer. Jo mere folk kender til jer og jeres ydelser, jo mere vil folk have lyst til at handle med netop jer. Opmærksomhed er derfor altafgørende for jeres mulighed for at tiltrække og fastholde kunder.
Hvordan får I mere opmærksomhed?
Der er mange forskellige måder at tiltrække opmærksomhed. Nogle er billige at komme igang med og andre er væsentligt mere omkostningstunge. Hvis man kigger på de sociale medier som eksempelvis Facebook, Youtube og Instagram kan man relativt hurtigt komme igang med annoncering som ikke nødvendigvis behøver at koste ret meget. Mange tror fejlagtigt at det er nødvendigt at levere en masse content og opbygge en målgruppe som følger den pågældende virksomhed. Det er selvfølgelig en rigtig god idé for nogle men for andre vil det være langt mere rentabelt at købe annoncer, som har til formål at få flere besøgende ind på jeres hjemmeside.
Andre former for opmærksomhed
Hvis I er en større virksomhed med et større marketingsbudget, er der mange andre måder at komme i kontakt med nye potentielle kunder. Både busreklamer og radioreklamer kan hurtigt og sikkert ændre både kendskabet til et givent produkt men også ændre opfattelsen af et produkt.
Hvis I aldring har været i markedet for denne type markedsføring er det en god idé at få hjælp fra et professionelt reklame bureau, som har kendskab til proceduren og som har erfaring med netop denne type reklamer. Ellers vil I hurtigt bruge en masse energi og penge, som ikke giver de ønskede resultater. I dette tilfælde vil vi anbefale bureaer som Another, MPD eller Makers, eller måske et helt andet.
Alt i alt gælder det om at vælger den rigtige kanal til markedsføring af netop din virksomhed og dine produkter.
Godt nytår.