Et website er ikke længere bare et online visitkort. Et website er meget mere end og den visuelle identitet og brand bør i høj grad indtænkes i en virksomhedshed langsigtede salgsstrategi. Et website bør nemlig fungere og tiltænkes som en primær salgskanal – altså en kanel der kan både kan sikre mere salg og en masse løbende kvalificerede leads. I det næste afsnit vil jeg gennemgå lige præcis hvorfor og hvordan – så læs endelig med her.
En mulig kundes rejse
Når en potentiel eller en mulig kunde besøger en virksomhed på nettet, er der ofte tale om et potentielt salg – eller en ordre om man vil. Når en besøgende klikker ind på en virksomheds website begyndes en kunderejse som kan være altafgørende for en virksomheds succes. En rejse som potentielt kan give en ordre, et salg eller et rigtig godt lead. Derfor bør denne rejse tænkes ind i alle aspesker når han eller hun besøger dit website og det er ikke altid lige så enkelt som det lyder. Det er nemlig rigtig mange parametre man skal tage højde for.
Mobile first
I de seneste år har trafikken til websites ændret sig radikalt. Flere og flere besøgende benytter forskellige devises – herunder naturligvis mobiltelefoner som er blevet meget udbredt. Faktisk oplever rigtig mange sites helt op til 80 % af de besøgende kommer for mobiltelefoner og det tal er stigende. Derfor er nye termer som “mobile first” blevet en ny standard eller et buzzword om man vil. Kort fortalt betyder det at websites i langt højere grad end tidligere designes udelukkende til mobiltelefoner – og ikke til tablets eller computere. Selfølgelig skal de stadig kunne vises på en computerskærm, men de bliver i langt højere grad end tidligere designet direkte til en mobil telefon og der tages højde for hvordan brugere navigerer på en mobiltelefon.
UX design – mobile first
Når man taler UX – eller user experince – er det ofte et term der bruges om en potentiel kundes rejse og oplevelser med et website. UX dækker ikke blot om et lækkert visuelt design, men det tager i høj grad højde for brugernes adfærd når de besaøger et website. Ofte kigger man på hvordan en bruger navigere rundt på et site og om brugeren kan få svar på lige præcist det som den pågældende leder efter. Derfor er UX blevet helt ufatteligt vigtigt, da et godt og solidt UX design i høj grad kan ændre konverteringsraten på et website.
Det er dyrt at få trafik. Så det gælder i høj grad om at få den trafik man har til et website til at konvertere bedst muligt og her spiller UX en helt afgørende rolle.
Midirush Media
Midirush Media er et lille webbureau, som har specialiseret sig i online marketing og design løsninger – særligt med fokus på mobil design. Midirush har tidligere lavet markante løsninger som har ændret hjemmesiders konverteringsrate med flere længder – og det er målbart. Ofte vil man nemlig opsætte en splittest, som har til formål at kortlægge brugeres adfærd på nettet. Et godt eksempelvis på en af de designs som har konverteret væsentligt bedre efter en gennemgribende opdatering er en landingside om parterapi skive. I dette eksempel kan man tydeligt se at designet er tilpasset en mobiltelefon og i høj grad udnytter skærmens bredde på en mobiltelefon – hvilket naturligvis er vigtigt, og som laves under programmering.
Opsummering
For at opsummere indholdet i denne artikel er det vigtigt at have fokus på brugernes adfærd. Er du i tvivl vil vi anbefale at kontakte webbureaet Midirush Media, da vi kan hjælpe din virksomhed sikkert i mål med din næste kampegne.